NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
حَنْبَلٍ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى عَنْ
عُبَيْدِ
اللَّهِ أَخْبَرَنِي
نَافِعٌ عَنْ
ابْنِ عُمَرَ
قَالَ كَانُوا
يَتَبَايَعُونَ
الطَّعَامَ
جُزَافًا
بِأَعْلَى
السُّوقِ
فَنَهَى
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنْ
يَبِيعُوهُ حَتَّى
يَنْقُلُوهُ
İbn Ömer (r.a.) şöyle
demiştir:
(İnsanlar) çarşı'nın üst
tarafında götürü usulüyle gıda maddesi alıp satıyorlardı. Rasûlullah (s.a.v.)
o'nu (aldıkları yerden başka bir yere) nakledinceye kadar (satmalarını) yasak
etti.
İzah:
Avnu'l-Ma'bûd sahibi,
Tıybî'nin ; taamın kabzı başka bir yere nakletmek suretiyle olur, dediğini
kaydettikten sonra şöyle demektedir:
"Hadis; bir
kimsenin, ister götürü yoluyla ister ölçekle olsun gıda maddesi satın aldığı
zaman onu kabzetmeden başka birine s atamayacağına delildir. Âlimlerin cumhuru
da bu görüştedir. Feth'de, Mâlik'in; götürü usulüyIe almakla başka türlü alma
arasını ayırdığı, götürü yolla alınanı kabzetmeden satmayı caiz gördüğü
söylenir. Evzaî ve İshak da aynı görüştedir. Bu hadis onların aleyhine
delildir."
Bu babın ilk hadisinde,
bir malı kabzetmeden satmak konusunda âlimlerin görüşleri geçmiştir. Burada
ihtilâfa tekrar girmeyeceğiz.